پیروزی بایدن به معنای آزادی برخی از زندانیان گوانتانامو است

واشنگتن: پیرترین زندانی در بازداشتگاه خلیج گوانتانامو با درجه ای از امید به جلسه دادرسی آخرین هیئت تجدید نظر خود رفت ، چیزی که در طی 16 سال زندانی بودن وی بدون اتهام در پایگاه ایالات متحده در کوبا بسیار کم بود.
سیف الله پاراچا ، 73 ساله پاکستانی مبتلا به دیابت و ناراحتی قلبی ، دو مورد برای او پیش آمد که در جلسات قبلی نداشت: پیشرفت قانونی مطلوب و انتخاب جو بایدن.
رئیس جمهور دونالد ترامپ به طور موقت پایان داد دولت اوبامارویه بررسی پرونده های مردانی که در گوانتانامو نگهداری می شوند و در صورت عدم ضرورت حبس ، آزادی آنها. اکنون امیدی وجود دارد که تحت نظر بایدن از سر گرفته شود.
وکیل پاراچا ، شلبی سالیوان-بنیس ، در 19 نوامبر پس از پایان تماس تلفنی از پایگاه گفت شنیدن “فکر می کنم وجود ساده آن در افق برای همه ما امید باشد.”
گوانتانامو روزگاری منشأ خشم جهانی و نمادی از افراط و تفریط آمریکا در پاسخ به تروریسم بود. اما بعد از آن تا حد زیادی از تیتر روزنامه ها محو شد رئیس جمهور باراک اوباما موفق به بستن آن نشد ، حتی در حالی که 40 مرد همچنان در آنجا زندانی هستند.
کسانی که برای تعطیلی آن تلاش می کنند اکنون فرصت مناسبی را می بینند ، امیدوارند که دولت بایدن راهی برای پیگرد کسانی که تحت تعقیب قرار دارند را پیدا کند و بقیه را آزاد کند ، ایالات متحده را از بازداشتگاهی که بیش از 445 میلیون دلار در سال هزینه می کند ، محروم کند.
هنوز اهداف دقیق بایدن از گوانتانامو نامشخص است. سخنگوی انتقال ، ند پرایس گفت که رئیس جمهور منتخب از بستن آن پشتیبانی می کند ، اما بحث در مورد برنامه های وی قبل از حضور در سمت ریاضی نامناسب است.
تحریم وی در واقع برای کسانی که برای بستن گوانتانامو فشار آورده اند مورد استقبال قرار گرفته است. تعهد اولیه اوباما برای بستن آن اکنون به عنوان یک اشتباه استراتژیک تلقی می شود که موضوعی را که مسئله دو جانبه بوده است زیر پا می گذارد.
آندره پراسوو ، معاون معاون وزیر گفت: “من فکر می کنم اگر مسئله مهمی در مطبوعات ایجاد نشود ، احتمالاً بسته می شود.” واشنگتن مدیر دیده بان حقوق بشر.
این بازداشتگاه در سال 2002 افتتاح شد. رئیس جمهور جورج دبلیو بوشدولت پس از حملات 11 سپتامبر 2001 ، محل استقرار خواب آلوده نيروي دريايي جنوب شرقي كوبا را به مكاني براي بازجويي و زنداني كردن افراد مظنون به ارتباط با القاعده و طالبان تبديل كرد.
مقامات آمریكایی معتقدند كه این افراد را می توان به عنوان بازداشت شدگان “قانون جنگ” در نظر گرفت ، كه برای مدت زمان درگیری در بازداشت به سر می برند ، یك چشم انداز آزاد.
در اوج خود در سال 2003 – سالی که پاراچا به دلیل مشکوک بودن ارتباط با القاعده در تایلند دستگیر شد – گوانتانامو حدود 700 زندانی از نزدیک به 50 کشور را در بند داشت. بوش قصد خود را برای بستن آن اعلام کرد ، اگرچه با پایان دوره ریاست جمهوری هنوز 242 نفر در آنجا بودند.
دولت اوباما ، به دنبال از بین بردن نگرانی های “آزاد شده به جنگ” برخی از آزاد شدگان ، فرایندی را تنظیم کرد تا اطمینان حاصل کند که افراد بازگردانده یا اسکان داده شده در کشورهای ثالث دیگر خطری ندارند. همچنین مقرر شد برخی از افراد در دادگاه فدرال محاکمه شود.
اما هنگامی که کنگره انتقال زندانیان از گوانتانامو به ایالات متحده ، از جمله برای پیگرد قانونی یا مراقبت های پزشکی را ممنوع کرد ، تلاش برای بستن وی خنثی شد. اوباما در پایان 197 زندانی را آزاد کرد و 41 نفر را برای ترامپ ترک کرد.
ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 قول داد “گوانتانامو” را “با” بعضی آدمهای بد “بارگیری کند ، اما پس از لغو سیاست های اوباما تا حد زیادی این موضوع را نادیده گرفت. دولت وی یک آزادی را تصویب کرد ، یک سعودی که در کمسیون نظامی خود را گناهکار دانست.
از میان بقیه ، هفت مرد پرونده در جریان کمیسیون نظامی هستند. آنها شامل پنج مرد متهم به برنامه ریزی و حمایت از حملات 11 سپتامبر هستند. علاوه بر این ، دو زندانی وجود دارد که توسط کمیسیون محکوم شدند و سه نفر به دلیل احتمال بمب گذاری در سال 2002 در بالی تحت پیگرد قانونی قرار دارند.
روند دادرسی کمیسیون ، از جمله پرونده های مجازات اعدام مربوط به حملات 11 سپتامبر ، در حالی که دفاع برای حذف مدارکی که از شکنجه ناشی شده است ، درگیر است. دادگاه ها احتمالاً در آینده بسیار دور هستند و به طور حتم سال ها درخواست تجدید نظر می کنند.
وكلاي دفاع مي گويند كه دولت آينده مي تواند بيشتر معاملات ادعاي كميسيون نظامي را مجاز كند. برخی همچنین اظهار داشته اند که بازداشت شدگان گوانتانامو می توانند در دادگاه فدرال با ویدئو خود را مجرم بدانند و مجازات باقیمانده را در کشورهای دیگر سپری کنند ، بنابراین آنها وارد ایالات متحده نمی شوند.
حامیان بازداشت شدگان همچنین می گویند بایدن می تواند از كنگره سرپیچی كند و زندانیان را به آمریكا بیاورد ، با این استدلال كه این ممنوعیت در دادگاه مقاومت نخواهد كرد.
ولز دیکسون ، وکیل دو زندانی ، از جمله یکی که در کمیسیون نظامی خود را گناهکار شناخته و منتظر صدور حکم است ، گفت: “یا کاری در این باره انجام می شود یا آنها در آنجا بدون هیچ اتهامی می میرند.”
بازداشت شدگان باقیمانده شامل پنج تن از افرادی هستند که قبل از روی کار آمدن ترامپ برای آزادی آزاد شده بودند و از آن زمان به بعد لنگ زده اند. مدافعان می خواهند دولت بایدن بقیه موارد را بررسی کند ، خاطرنشان کردند که بسیاری از آنها ، اگر در دادگاه فدرال محکوم شده بودند ، مجازات خود را می گذراندند و در این مرحله آزاد می شدند.
گفت: “این کار را برای افرادی که تحت پیگرد قانونی قرار دارند کم کنید و یا آنها را تحت تعقیب قرار می دهید یا نه ، اما فقط به آنها آویز نشوید” جوزف مارگولیس، آ دانشکده حقوق کرنل استادی که نماینده یک زندانی است. “با هزینه زیاد ، ما این چیز را به گردن خود دور می زنیم. هیچ فایده ای ندارد. هیچ نقشی برای امنیت ملی ندارد. این فقط یک لکه سیاه بزرگ است که هیچ منفعتی ندارد.”
طی این سالها ، 9 زندانی در گوانتانامو جان خود را از دست داده اند: هفت نفر در اثر خودكشی آشكار ، یكی بر اثر سرطان و یكی دیگر بر اثر حمله قلبی.
وكیل پاراچا ، مسائل بهداشتی خود را كه شامل حمله قلبی در سال 2006 است ، در هیئت بررسی خود مطرح كرد و از طریق كنفرانس ایمن با آژانس های امنیتی و دفاعی آمریكا صحبت كرد.
او همچنین یک پیشرفت حقوقی مهم را مطرح کرد. پاراچا که در آمریکا زندگی می کرد و در شهر نیویورک املاکی داشت ، یک تاجر ثروتمند در پاکستان بود. مقامات می گویند او یک “تسهیل کننده” القاعده بود که با یک معامله مالی به دو توطئه گر 11 سپتامبر کمک کرد. او می گوید که نمی دانست آنها القاعده هستند و هرگونه دست داشتن در تروریسم را انکار می کند.
عزیر پاراچا ، پسرش ، در سال 2005 در دادگاه فدرال نیویورک به دلیل حمایت از تروریسم ، متهم شد ، تا حدی بر اساس همان شاهدان بازداشت شده در گوانتانامو که ایالات متحده برای توجیه نگهداری پدرش به آنها اعتماد کرده است. در ماه مارس ، پس از آنكه قاضی این گزارش های شاهدان را انداخت و دولت تصمیم گرفت كه به دنبال محاكمه جدید نباشد ، عزیر پاراچا آزاد شد و به پاکستان بازگردانده شد.
اگر پدرش در آمریکا محکوم شده بود ، سرنوشت او ممکن بود همین باشد. در عوض ، این احتمالاً در دست بایدن خواهد بود و ، به گفته سالیوان-بنیس ، زمان بسیار اساسی است. “این می تواند یک حکم اعدام باشد.”