چاک یگر ، نفر اول برای شکستن سد صوتی ، در 97 سالگی درگذشت

تیپ نیروی هوایی بازنشسته. ژنرال چارلز “چاک” یگر ، خلبان خلبان خلبان جنگ جهانی دوم و خلبان آزمایشی پنجگانه که نشان داد که “چیزهای مناسب” را دارد هنگامی که در سال 1947 اولین کسی شد که سریعتر از صدا پرواز کرد ، درگذشت. او 97 ساله بود.
همسرش ویکتوریا یگر در حساب توئیتر خود گفت یگر روز دوشنبه درگذشت. “این غم و اندوهی عمیق است ، باید به شما بگویم که عشق من در زندگی عمومی ژنرال چاک یگر درست قبل از ساعت 9 شب گذشته بود. یک زندگی باورنکردنی به خوبی گذرانده شده ، بزرگترین خلبان آمریکا و میراثی از قدرت ، ماجراجویی و میهن پرستی برای همیشه به یادگار مانده است. ”
مرگ یجر “یک ضرر عظیم برای ملت ما است” مدیر ناسا جیم برایدنستاین در بیانیه ای گفت.
“ژنرال روح پیشگام و مبتکر یگر توانایی های آمریکا را در آسمان پیشرفت داده و آرزوهای ملت ما را به اوج خود می رساند تا در عصر جت و عصر فضا افزایش یابد. او گفت ، “شما روی خطرات تمرکز نمی کنید. شما روی نتایج تمرکز می کنید. براینستین گفت: “هیچ خطری برای جلوگیری از انجام کار لازم خیلی بزرگ نیست.”
جیم یانگ ، مورخ پایگاه نیروی هوایی ادواردز در آگوست 2006 در مراسم رونمایی از یک مجسمه برنز Yeager گفت: “در عصر قهرمانان ساخته شده توسط رسانه ها ، او معامله واقعی است.”
سرلشکر کورتیس بدکه ، فرمانده مرکز آزمایش پرواز نیروی هوایی در ادواردز ، گفت: “او” از همه کسانی که وسایل مناسب را داشتند ، صالح ترین بود. ”
یجر ، از یک شهر کوچک در تپه های ویرجینیا غربی ، بیش از 60 سال پرواز کرد ، از جمله خلبانی X-15 تا تقریباً 1000 مایل در ساعت (1609 کیلومتر در ساعت) در ادواردز در اکتبر 2002 در سن 79 سالگی.
“زندگی در سنین پیری به خودی خود هدف نیست. او در “Yeager: An Autobiography” گفت: این ترفند لذت بردن از سالهای باقیمانده است.
وی نوشت: “من هنوز همه کارها را انجام نداده ام ، اما تا وقتی کارم تمام شد ، چیزهای زیادی را از دست نخواهم داد.” “اگر من فردا از بین بروم (تصادف کنم) ، صورتم با اخم نخواهد بود. من یک توپ داشته ام. ”
در 14 اکتبر سال 1947 ، یجر ، آن زمان یک کاپیتان 24 ساله ، یک هواپیمای راکتی Bell X-1 نارنجی و به شکل گلوله را از 660 مایل در ساعت عبور داد تا مانع صوتی را بشکند ، در آن زمان یک نقطه عطف دلهره آور هواپیمایی بود.
وی در سال 1968 گفت: “مطمئناً من دلهره داشتم.” “وقتی شما در مورد چیزی که زیاد از آن نمی دانید احمق می کنید ، باید دلهره داشته باشید. اما شما اجازه نمی دهید که بر شغل شما تأثیر بگذارد. ”
یجر متواضع در سال 1947 گفت اگر هواپیما سوخت بیشتری حمل می کرد ، می توانست حتی سریعتر هم برود. او گفت که این سواری “خوب بود ، دقیقاً مانند سریع سوار شدن در ماشین”.
یجر هواپیمای موشکی و تمام هواپیماهای دیگر خود را “Glamorous Glennis” برای همسرش لقب داد ، که در سال 1990 درگذشت.
هنگامی که جهان تصور می کرد انگلیسی ها ابتدا سد صدا را شکسته اند ، شاهکار یگر برای حدود یک سال کاملاً مخفی نگه داشته شد.
“مسئله نداشتن هواپیماهایی بود که با این سرعت پرواز کنند. یگر گفت: “این مسئله این بود که آنها از هم نپاشند.”
شصت و پنج سال بعد از یک دقیقه ، در 14 اکتبر 2012 ، Yeager این واقعه را گرامی داشت ، و در صندلی عقب F-15 Eagle پرواز کرد زیرا باعث شکستن سد صدا در بیش از 30000 فوت (9144 متر) بالاتر از موهاوی کالیفرنیا شد کویر.
سو explo استفاده های او در کتاب “The Right Stuff” ، ساخته تام ولف و فیلم 1983 که الهام گرفته شده بود ، گفته شد.
یگر در 23 فوریه سال 1923 در میرا ، یک جامعه کوچک در رودخانه مود در عمق حفره آپالاچی حدود 40 مایلی جنوب غربی چارلستون متولد شد. خانواده بعداً به هملین ، محل شهرستان منتقل شدند. پدرش مته کار نفت و گاز و کشاورز بود.
“آنچه واقعاً مرا در طول این سالها تحت تأثیر قرار می دهد این است که چقدر خوش شانس بودم ، به عنوان مثال ، چقدر خوش شانس هستم که در سال 1923 متولد شدم و نه در سال 1963 ، به طوری که من همانطور که هواپیمایی وارد دوران مدرن شد ، من روی سن آمدم.” یگر در یك سخنرانی در دسامبر 1985 در موزه هوا و فضا اسمیتسونیان گفت.
وی گفت: “من فقط یک بچه خوش شانس بودم که سوار درست شدم.”
یگر پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1941 در سپاه هوایی ارتش ثبت نام کرد. او بعداً ابراز تأسف کرد که عدم تحصیلات دانشگاهی مانع از فضانورد شدن وی شد.
وی کار خود را به عنوان مکانیک هواپیما آغاز کرد و علی رغم اینکه در اولین سوار شدن به هواپیما به شدت هوای هوای خود را بدست آورد ، در برنامه ای ثبت نام کرد که به افراد سرباز اجازه می داد خلبان شوند.
یجر در طی جنگ جهانی دوم 13 هواپیمای آلمانی را در 64 مأموریت سرنگون کرد ، از جمله 5 فروند در یک مأموریت. او یک بار بر فراز فرانسه تحت کنترل آلمان شلیک شد اما با کمک پارتیزان های فرانسوی فرار کرد.
پس از جنگ جهانی دوم ، او از همان ابتدا به یک خلبان آزمایشی تبدیل شد پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون در دیتون ، اوهایو.
از جمله پروازهایی که وی پس از شکستن مانع صوتی انجام داد ، یکی از آنها در 12 دسامبر 1953 بود ، زمانی که او با X-1A پرواز کرد و به رکورد بیش از 1600 مایل در ساعت رسید. وی گفت که آن روز سحرخیز از خواب برخاسته بود و قبل از پرواز خود یک غاز را به کیسه می انداخت. وی گفت ، آن شب خانواده اش غاز را برای شام خوردند.
او هنگام جنگ به جنگ بازگشت جنگ ویتنام، ماهانه چندین مأموریت را با دو موتوره B-57 Canberras انجام می داد و بمب گذاری می کرد و از راه دور بر روی ویتنام جنوبی قرار داشت.
یگر همچنین فرماندهی اسکادران و بالهای جنگنده نیروی هوایی و مدرسه خلبانی تحقیقات هوافضا برای فضانوردان نظامی را بر عهده داشت.
وی در مصاحبه ای در ژانویه 2009 در مجله مردان گفت: “من 341 نوع هواپیمای نظامی در هر كشور جهان پرواز كرده ام و حدود 18000 ساعت وارد سیستم شده ام.” “ممکن است خنده دار به نظر برسد ، اما من در زندگی ام هیچ وقت هواپیما نداشته ام. اگر شما مایل به خونریزی هستید ، عمو سام تمام هواپیماهای مورد نظر را به شما می دهد. ”
هنگامی که یجر هملین را ترک کرد ، وی از قبل به عنوان یک جسور جسور شناخته می شد. در بازدیدهای بعدی ، او غالباً شهر را به صدا درآورد.
ژن بروور ، ناشر بازنشسته هفته نامه لینکلن ژورنال ، گفت: “من در خیابان از مادرش زندگی می کنم.” “یک روز من با دوربین 8 میلی متری خود روی سقفم بالا رفتم که او بالای سرش پرواز کرد. فکر کردم او قصد دارد مرا از پشت بام بردارد. می توانید قله های کوه را در پایین تصاویر مشاهده کنید. ”
طبق گزارشات روزنامه ، یجر با هواپیمای F-80 با سرعت 450 مایل در ساعت در زیر پل چارلستون پرواز کرد. هنگامی که از او خواسته شد این کار را برای عکاسان تکرار کند ، یگر پاسخ داد: “شما هرگز نباید در همان مکان دو بار تسویه حساب کنید ، زیرا توپچی ها منتظر شما خواهند بود.”
یگر هرگز ریشه های خود را فراموش نکرد و ویرجینیای غربی پل ها ، مدارس و فرودگاه چارلستون را به نام او نامگذاری کرد.
Yeager نوشت: “شروع من در ویرجینیای غربی می گوید که من تا امروز چه کسی هستم.” “موفقیت های من به عنوان یک خلبان آزمایشی بیشتر در مورد شانس ، اتفاقات و سرنوشت یک شخص صحبت می کند. اما شخصی که دیوار صوتی را شکست ، بچه ای بود که رودخانه لجن را با یک هندوانه کشیده شنا کرد و یا سرش را از سنجاب قبل از رفتن به مدرسه شلیک کرد. ”
به یگر ستاره نقره ای ، صلیب برجسته پرواز ، ستاره برنز ، مدال هوا و قلب بنفش اهدا شد. رئیس جمهور هری اس. ترومن در دسامبر 1948 به دلیل شکستن مانع صوتی ، جایزه هوایی Collier را به او اعطا کرد. وی همچنین مدال آزادی ریاست جمهوری را در سال 1985 دریافت کرد.
یجر در سال 1975 از نیروی هوایی بازنشسته شد و به یک مزرعه در Cedar Ridge در شمال کالیفرنیا نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان مشاور در نیروی هوایی و Northrop Corp. ادامه داد و به عنوان یک تلویزیون برای قطعات و حرارت خودرو به خوبی شناخته شد. پمپ ها
وی در تاریخ 26 فوریه 1945 با گلنیس دیکهاوس از اوروویل ، کالیفرنیا ازدواج کرد. وی در دسامبر 1990 بر اثر سرطان تخمدان درگذشت. آنها چهار فرزند داشتند: دونالد ، مایکل ، شارون و سوزان.
یگر در سال 2003 با ویکتوریا اسکات د آنجلو 45 ساله ازدواج کرد.