چین از تبریک جو بایدن خودداری می کند. می گوید پیروزی وی باید مورد تأیید قانونی باشد

پکن: چین روز دوشنبه از تبریک جو بایدن به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریكا خودداری كرد و گفت كه نتیجه نظرسنجی های آمریكا باید توسط قوانین و رویه های این كشور تعیین شود.
چین هنوز با واکنش رسمی نسبت به پیروزی بایدن و کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر همراه نشده است حتی اگر رسانه های رسمی در اینجا در مورد انتخابات خود توضیحاتی ارائه می دهند.
وقتی وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت كه چین یكی از معدود كشورهایی است كه هنوز در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریكا اظهارنظر نكرده است: “ما متوجه شدیم كه بایدن اعلام كرد كه وی برنده انتخابات است”.
وی گفت: “درک ما این است که نتیجه انتخابات مطابق با قوانین و رویه های ایالات متحده تعیین خواهد شد.”
وانگ در پاسخ به این س Chinaال که چین چه زمانی اظهارات خود را بیان می کند یا صبر می کند تا رئیس جمهور دونالد ترامپ موضع خود را روشن کند ، گفت: “ما از رویه های مرسوم بین المللی پیروی خواهیم کرد”.
چین در میان انگشت شمار کشورهای بزرگ از جمله روسیه و مکزیک است که به رئیس جمهور منتخب تبریک نگفته اند.
ترامپ ، یک جمهوری خواه ، از پذیرفتن شکست به رقیب دموکرات خود ، بایدن خودداری کرده است.
وانگ درباره روابط چین و ایالات متحده که در دوران ترامپ به پایین ترین سطح رسیده است ، گفت: “ما همیشه طرفدار این بوده ایم که چین و ایالات متحده باید ارتباطات و گفتگو را افزایش دهند ، اختلافات را بر اساس احترام متقابل مدیریت کنند ، همکاری ها را بر اساس سود متقابل و توسعه صحیح و پایدار روابط چین و آمریکا “.
وی با تعدادی سوال مواجه شد ، از جمله چگونگی برنامه ریزی چین برای مقابله با مذاکرات جنگ تجاری که توسط ترامپ آغاز شده است.
او اما پیروز کمالا هریس به عنوان اولین زن معاون رئیس جمهور منتخب بود.
وقتی وانگ در مورد بیانیه رئیس جمهور چین به نام شی جین پینگ که خواستار برابری بیشتر جنسیتی در کنفرانس اخیر سازمان ملل در مورد زنان بود یادآوری شد و آیا چین نظری در مورد هریس دارد ، وانگ به قول چینی اظهار داشت که زنان نیمی از آسمان را در دست دارند.
وی گفت: “در چین این گفته وجود دارد كه زنان نیمی از آسمان را در اختیار دارند. چین متعهد به تحقق برابری جنسیتی و پیشبرد توسعه زنان در سراسر جهان است.”
چهار سال ریاست جمهوری ترامپ بدترین مرحله در روابط چین و ایالات متحده بود زیرا حزب کمونیست حاکم چین به ریاست رئیس جمهور خی برای مقابله با آنچه که مقامات چین می گویند گریزان ترین و غیر قابل پیش بینی ترین رهبر آمریکایی از زمان ریچارد نیکسون رئیس جمهور سابق آمریکا در 1972 با ملت کمونیست ارتباط برقرار کرد.
ترامپ به تمام جنبه های روابط ایالات متحده و چین ، از جمله با جنگ تجاری بی امان خود ، به چالش کشیدن ارتش چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی ، تهدیدهای مداوم آن برای تایوان و نامگذاری ویروس کرونا به عنوان “ویروس چین” پس از ظهور از ووهان در دسامبر سال گذشته
رسانه رسمی در اینجا به نقل از کارشناسان چینی اظهار داشت: دوره مسئولیت بایدن می تواند “یک دوره بافر” برای روابط متشنج چین و ایالات متحده را ایجاد کند و فرصتی برای موفقیت در از سرگیری ارتباطات سطح بالا و بازسازی اعتماد استراتژیک متقابل بین دو کشور فراهم کند. .
به گفته گلوبال تایمز ، بایدن با ورود به کاخ سفید فرصتی برای دستیابی به موفقیت در از سرگیری ارتباطات سطح بالا و بازسازی اعتماد استراتژیک متقابل بین دو کشور بزرگ فراهم می کند. KJV NSA AKJ NSA