چین به سریلانکا از “حمایت ثابت” در مسیر بهبود اقتصادی خود اطمینان می دهد

کلمبو: معاون وزیر امور خارجه چین، سان ویدونگ، به رانیل ویکرمسینگه، رئیس جمهور سریلانکا، برای غلبه بر بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای که کشور جزیره از آن عبور می‌کند، اطمینان داده است که «پشتیبانی استوار» دارد.
در بیانیه‌ای رسمی روز چهارشنبه، ویدونگ روز سه‌شنبه با رئیس‌جمهور ویکرمسینگه ملاقات کرد و علاقه شدید خود را برای بررسی فرصت‌ها برای تقویت روابط دوجانبه ابراز کرد و در عین حال بر حمایت ثابت چین از سریلانکا در بهبود اقتصادی جاری آن تاکید کرد.
سریلانکا در حال مذاکره با چین همراه با سایر طلبکاران دوجانبه برای مذاکره در مورد بازسازی بدهی به عنوان بخشی از طرح مورد حمایت صندوق بین المللی پول برای کاهش و مدیریت بدهی کشور جزیره است.
این کشور بحران زده 7.1 میلیارد دلار به طلبکاران دوجانبه و 3 میلیارد دلار به چین بدهکار است.
در این بیانیه آمده است، همانطور که رئیس جمهور ویکرمسینگه قدردانی صمیمانه خود را برای کمک های بی دریغ ارائه شده توسط چین در این دوره حساس ابراز کرد، این بیانیه بر تعهد چین برای تقویت روابط نزدیکتر با سریلانکا در جبهه های مختلف تاکید کرد.
در همین حال، بانک توسعه آسیایی (ADB) یک وام ویژه 350 میلیون دلاری مبتنی بر سیاست را برای ارائه حمایت بودجه از این کشور دارای کمبود نقدینگی برای ثبات اقتصادی آن تصویب کرد.
برنامه تایید شده توسط بانک توسعه آسیایی مستقر در مانیل بخشی از بسته گسترده تر کمک های مالی است که توسط صندوق بین المللی پول (IMF) تسهیلات تمدید شده برای این کشور تثبیت شده است.
صندوق بین المللی پول تسهیلات کمک مالی نزدیک به 3 میلیارد دلاری را تمدید کرد سریلانکای غرق در بدهی در ماه مارس برای کمک به ثبات اقتصاد کشور پس از یک بحران ویرانگر اقتصادی در سال گذشته.
هند همچنین خط اعتباری کمتر از یک میلیارد دلاری خود را به مدت یک سال دیگر به این کشور بدهکار تعمیم داده است تا به این کشور در تهیه غذا، دارو و سایر اقلام ضروری کمک کند.
در آوریل 2022، سریلانکا اولین نکول بدهی خود را اعلام کرد، که بدترین بحران اقتصادی از زمان استقلالش از بریتانیا در سال 1948، ناشی از کمبود ارز و اعتراضات عمومی بود.
اعتراضات خیابانی چند ماهه منجر به برکناری رئیس جمهور وقت شد گوتابایا راجاپاکسا در اواسط ژوئیه راجاپاکسا مذاکرات صندوق بین المللی پول را پس از خودداری از استفاده از وام دهنده جهانی برای حمایت آغاز کرده بود.