چین درخواست آمریکا برای دیدار میان روسای دفاعی را رد کرد

رسانه‌ها روز دوشنبه گزارش دادند که چین درخواست ایالات متحده برای دیدار میان روسای دفاع این کشور در یک مجمع امنیتی سالانه در سنگاپور را رد کرده است که نشانه جدیدی از تنش بین قدرت‌ها است.
پنتاگون در بیانیه‌ای به وال استریت ژورنال، با اشاره به چین توسط وزارت دفاع آمریکا گفت: «یک شبه، جمهوری خلق چین به ایالات متحده اطلاع داد که دعوت اوایل ماه مه ما برای آستین برای دیدار با وزیر دفاع ملی چین، لی شانگفو در سنگاپور را رد کرده است. حروف اول نام رسمی آن، جمهوری خلق چین.
پنتاگون گفت که به ارتباطات باز اعتقاد دارد “تا اطمینان حاصل شود که رقابت به درگیری منحرف نمی شود.”
هفته گذشته، سخنگوی کاخ سفید جان کربی گفت که مذاکراتی از سوی وزارت دفاع برای ادامه مذاکرات بین آنها صورت گرفته است لوید آستین و همتای چینی او که در ماه مارس به عنوان وزیر دفاع معرفی شد.
با توجه به تنش‌های امنیتی منطقه‌ای و مناقشات تجاری که برنامه‌های دو اقتصاد بزرگ جهان را برای تعامل مجدد دو کشور از مسیر خود خارج کرده است، چشم‌انداز دیدار بین آنها از نزدیک تحت نظر بود.
هفته گذشته، جینا رایموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده و وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، در نشستی در واشنگتن که اولین مبادله در سطح کابینه ایالات متحده و چین در چند ماه اخیر بود، در مورد سیاست‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و صادرات تبادل نظر کردند.
ایان استوری، تحلیلگر امنیتی مستقر در سنگاپور، گفت که تصمیم چین برای دوری از آستین نوید خوبی نداشت.
استوری گفت: «در زمان افزایش تنش‌های آمریکا و چین، امتناع ژنرال لی از ملاقات با همتای آمریکایی‌اش اعصاب منطقه‌ای را بیش از پیش متزلزل خواهد کرد.»
آستین و لی برای شرکت در گفتگوی سالانه شانگری لا که روز جمعه افتتاح می شود، در سنگاپور خواهند بود، گردهمایی غیررسمی مقامات دفاعی و تحلیلگران که میزبان مجموعه ای از جلسات جانبی نیز می باشد.
انتظار می رود که هر دو با همتایان خود از سراسر منطقه دیدارهای دوجانبه داشته باشند.
مقامات چینی هنوز توضیحی درباره بی‌اعتنایی لی ارائه نکرده‌اند، اما برخی از تحلیل‌گران امنیتی می‌گویند که دلخوری پکن از تحریم‌های آمریکا علیه وی دلیل احتمالی است.
لی، که محققان امنیتی می گویند کهنه کار تلاش های نوسازی ارتش آزادیبخش خلق است، از سال 2018 به دلیل خرید هواپیما و تجهیزات جنگی از صادرکننده اصلی تسلیحات روسیه، Rosoboronexport، تحت تحریم های ایالات متحده بوده است.
لی یکی از اعضای کمیسیون نظامی مرکزی، بالاترین نهاد دفاعی چین است که توسط رئیس جمهور شی جین پینگ فرماندهی می شود.