چین دیگر نمی تواند به مدل قدیمی توسعه متکی باشد ، زمان تغییر: Xi

پکن: رئیس جمهور شی جین پینگ روز شنبه گفت که چین دیگر نمی تواند به مدل توسعه اقتصادی قبلی خود وابسته به صادرات جهانی اعتماد کند و برای تأمین امنیت صنعتی و ملی باید سیستم تولید و تأمین داخلی را با کنترل خود ، ایمن و قابل اعتماد بسازد.
جلسه عمومی تازه این حکم که به پایان رسید حزب کمونیست چین (CPC) ، به ریاست خی ، پیشنهادات خود را برای تدوین برنامه پنج ساله چهاردهم (2025-2021) برای توسعه ملی اقتصادی و اجتماعی و اهداف بلند مدت در طول سال 2035 تصویب کرد.
در حالی که در برنامه پنج ساله چهاردهم ، یک تعمیر اساسی در بازار داخلی کشور برای افزایش مصرف به منظور کاهش تکیه چین در کاهش بازارهای صادراتی پیش بینی شده است ، چشم انداز 2035 یک برنامه بلند مدت را تجسم می بخشد ، که چشم انداز توسعه Xi را منعکس می کند.
از نظر سیاسی ، برنامه خی ویژن 2035 باعث گمانه زنی هایی شده است که وی می تواند برای 15 سال آینده به قدرت ادامه دهد.
شی ، 67 ساله ، پس از بنیانگذار آن مائو تسه تونگ ، بعنوان قدرتمندترین رهبر حزب کمونیست کمونیست برجسته ظاهر شد و پست های دبیر کل حزب کمونیست چین ، رئیس ارتش را علاوه بر ریاست جمهوری با احتمال تصدی مأموریت مادام العمر ، در اختیار داشت.
با یک اصلاحیه قانون اساسی در سال 2018 محدودیت دو ساله برای رئیس جمهور حذف شده است ، که این امکان را برای شی مادام العمر به قدرت می رساند. دوره دوم ریاست جمهوری وی قرار است در سال 2022 پایان یابد.
“ما نباید و نمی توانستیم به سادگی مدل قبلی را تکرار کنیم ، بلکه باید تلاش کنیم تا زنجیره صنعتی جدیدی را به منظور تقویت نوآوری در فن آوری و جایگزینی واردات ، که مرکز تعمیق اصلاحات ساختاری طرف عرضه و کلید دستیابی به کیفیت بالا است ، تقویت کنیم. توسعه ، “به نقل از شی در مقاله ای که در Qiushi ، روزنامه رسمی CPC منتشر شده است.
خی گفت که “برای اطمینان از امنیت صنعتی و امنیت ملی چین ، ما باید تولید داخلی و زنجیره تأمین خود کنترل ، ایمن و قابل اعتماد را ایجاد کنیم”.
شی گفت: “ما باید تلاش كنیم كه حداقل یك منبع جایگزین برای محصولات مهم و كانال های تأمین داشته باشیم تا یك سیستم پشتیبان صنعتی لازم را ایجاد كنیم.”
وی اهمیت زنجیره تامین و صنایع را تأکید کرد. وی گفت: یکی از ویژگی های اصلی قدرت اقتصادی عمده این است که در یک لحظه مهم زنجیره تامین و تولید آن مختل نشود.
زنجیره کامل صنعتی چین با تضمین در دسترس بودن مواد مهم برای پیشگیری و کنترل اپیدمی ، نقشی اساسی در طی بیماری همه گیر Covid-19 داشته است. وی گفت ، با این وجود ، بحران بهداشت عمومی خطرات موجود در زنجیره تامین داخلی و زنجیره صنعتی را نیز در معرض دید قرار داده است.
برای بخشهایی که چین مزایای پیشگامانه ای کسب کرده است ، به عنوان مثال راه آهن سریع السیر ، تجهیزات تولید برق و تجهیزات ارتباطی ، خی پیشنهاد کرد که باید فن آوری ها بیشتر اصلاح شود ، به طوری که در هنگام احزاب خارجی اقدامات مقابله ای قوی و قابلیت بازدارندگی ایجاد می شود بخشهایی از مقاله او که در دولت جهانی گلوبال تایمز منتشر شده است ، گفت:
وضعیت چین به عنوان کارخانه جهان تحت تأثیر کاهش بازارهای جهانی و رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است دونالد ترامپجنگ تجاری و اقدام وی برای ممنوع کردن شرکت های فن آوری چینی مانند هواوی و TikTok در مورد نگرانی های امنیتی. ایالات متحده همچنین اخیراً محدودیت های صادرات تراشه های نیمه هادی به چین را جدی گرفته و تعارض فناوری بین دو اقتصاد برتر جهان را تعمیق بخشیده است.