چین ورود کشتی‌ها به منطقه نزدیک تایوان را به دلیل بقایای موشک ممنوع می‌کند

پکن: چین روز یکشنبه ورود کشتی‌ها به منطقه نزدیک تایوان را به دلیل احتمال سقوط ممنوع می‌کند بقایای موشکآژانس ایمنی دریایی این سازمان روز پنجشنبه گفت، در حالی که ژاپن به دنبال جزئیاتی از پکن در مورد منطقه پرواز ممنوع گزارش شده در همان مکان است.
چین درباره منطقه پرواز ممنوع اظهار نظری نکرده است، اما کره جنوبی که در جریان این طرح ها نیز قرار گرفته است، گفته است که این موضوع در ارتباط با احتمال سقوط اجسام از وسیله پرتاب ماهواره است.
این اختلال در جریان تنش در منطقه بر سر تمرین‌های نظامی چین در اطراف تایوان رخ می‌دهد، نمایش قدرت در پاسخ به دیدار هفته گذشته در لس‌آنجلس بین تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان و کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا.
چین تایوان را قلمرو خود می داند و با هرگونه تعامل بین رهبری تایوان و مقامات خارجی مخالف است. تایوان ادعای حاکمیت چین را رد کرد.
دولت تایوان روز چهارشنبه گزارش رویترز مبنی بر برنامه ریزی چین برای اعمال منطقه پرواز ممنوع از 16 تا 18 آوریل – زمانی که ژاپن میزبان نشست وزرای خارجه گروه 7 است – تایید کرد، اما بعداً گفت که چین مدت زمان پرواز ممنوع را به 27 دقیقه کاهش داده است. صبح یکشنبه پس از اعتراض تایپه.
در بیانیه ای کوتاه، چین اداره ایمنی دریایی مختصات منطقه را منتشر کرد و گفت که ورود کشتی‌ها از ساعت 9 صبح (01:00 GMT) تا ساعت 3 بعد از ظهر روز یکشنبه ممنوع است زیرا “ممکن است بقایای موشک در آنجا سقوط کند”.
مستقیماً به پروازها اشاره ای نکرد.
مختصات مربوط به یک منطقه مستطیل شکل در شمال شرقی تایوان، با نزدیکترین نقطه در 118 کیلومتری تایوان است، که در نقشه ای که وزارت حمل و نقل تایوان اواخر روز چهارشنبه منتشر کرد، نشان داده شده است.
این منطقه در شمال غربی جزیره ایشیگاکی ژاپن و نزدیک به گروهی از جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی است که ژاپن آن ها را سنکاکو و چین را دیائیو می نامند.
ژاپن، وزیر ارشد کابینه خود، روز چهارشنبه از چین در مورد آنچه که در جریان است توضیح خواست هیروکازو ماتسونو گفت.
ماتسونو در یک کنفرانس خبری گفت: «دولت به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات دقیق از جمله ارتباط با طرف چینی ادامه می‌دهد و اقدامات مناسب را بر اساس نتایج انجام خواهد داد».
وزارت خارجه چین از اظهار نظر خودداری کرد.
وزارت حمل‌ونقل تایوان پس از بیانیه‌ای در روز چهارشنبه که گفته بود چین زمان آنچه را که این وزارتخانه «منطقه فعالیت‌های هوافضا» می‌نامد، از سه روز به نیم ساعت کاهش می‌دهد، گفت که هیچ اطلاعات اضافه‌ای ندارد.