چین کاوشگر ماه را برای بازگرداندن سنگ های ماه به فضا پرتاب می کند

پکن: چین روز سه شنبه یک فضاپیمای بدون سرنشین را برای بازگشت به فضا پرتاب کرد سنگهای قمری – اولین تلاش هر کشوری برای بازیابی نمونه ها از ماه در چهار دهه گذشته.
یک موشک طولانی 5 مارس حامل کاوشگر Chang’e-5 ، به نام الهه ماه افسانه ای چینی ، از مرکز فضایی Wenchang در استان جزیره جنوبی Hainan در ساعت 4:30 صبح (دوشنبه 2030 GMT) ، شین هوا رسمی منفجر شد. آژانس خبری گزارش داد.
پکن با امید به داشتن ایستگاه فضایی خدمه ای تا سال 2022 و در نهایت فرستادن انسانها به ماه ، میلیاردها میلیارد دلار را در برنامه فضایی خود قرار داده است.
هدف این مأموریت بیل زدن روی سنگهای ماه و خاک برای کمک به دانشمندان در مورد ریشه ، شکل گیری و فعالیت آتشفشانی ماه در سطح آن است.
تصاویر تلویزیون دولتی از پرتاب نشان می دهد که موشک در یک شب تاریک منفجر می شود و ابرهای دود زیادی از زیر آن بیرون می آید.
جمعیت تماشاگر پرتاب از ساحل در جزیره گرمسیری چین بودند ، تلفن های همراه را بالا نگه داشتند تا از انفجار موشک به آسمان فیلمبرداری کنند.
مأموریت اصلی که برای سال 2017 برنامه ریزی شده بود ، به دلیل خرابی موتور در موشک Long March 5 به تأخیر افتاد.
در صورت موفقیت ، چین تنها سومین کشوری است که پس از ایالات متحده و ایالات متحده نمونه هایی از ماه را بازیابی کرده است اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1960 و 1970
به گفته مجله علمی Nature ، کاوشگر چینی دو کیلوگرم (5/4 پوند) مواد سطحی را در یک منطقه قبلاً کاوش نشده موسوم به Oceanus Procellarum – یا “اقیانوس طوفان” – جمع می کند که از دشت گدازه وسیعی تشکیل شده است.
انتظار می رود این کاوشگر در اواخر ماه نوامبر فرود بیاید و مواد را در یک روز قمری جمع کند – معادل حدود 14 روز زمینی.
طبق آژانس فضایی ایالات متحده ناسا ، نمونه ها سپس در کپسولی که در اوایل دسامبر برای فرود در شمال مغولستان در شمال چین برنامه ریزی شده است ، به زمین برمی گردند.
– حرکت ماه – این مأموریت از نظر فنی چالش برانگیز است و شامل چندین نوآوری است که در تلاش قبلی برای جمع آوری سنگهای ماه دیده نشده است ، گفت: جاناتان مک داول ، یک ستاره شناس در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان.
مک داول به خبرگزاری فرانسه گفت: “ایالات متحده هرگز نمونه رباتیک را برنگرداند. نمونه شوروی بسیار محدود بود و فقط می توانست در برخی از نقاط محدود فرود بیاید.”
“سیستم چین انعطاف پذیرترین و توانمندترین سیستم بازگشت نمونه رباتیک تاکنون است.”
یک مریخ نورد ماه قمری چینی در ژانویه 2019 در آن سوی ماه ماه فرود آمد ، در یک اولین اقدام جهانی که باعث افزایش جاه طلبی های پکن برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فضایی شد.
این دومین کاوشگر چینی بود که پس از ماموریت مریخ نورد یوتو (“خرگوش جید”) در سال 2013 روی ماه فرود آمد.
چن لان ، یک تحلیلگر مستقل در GoTaikonauts ، متخصص برنامه فضایی چین ، گفت که آخرین پرتاب فرصتی برای چین برای توسعه فناوری است که در فرود فضایی سرنشین دار آینده استفاده می شود و آن را “یکی از پر خطرترین ماموریت های راه اندازی شده” توصیف کرد توسط چین “.
چانگ 5 ماموریت بازگشت نمونه البته از همه مأموریت های قبلی ماه قمری چین پیچیده تر و دشوارتر است ، زیرا نه تنها نیاز به برخاستن از سطح ماه و ورود مجدد به جو زمین با سرعت بالاتر است ، بلکه همچنین انجام مدار ماه عملیات قرار ملاقات و پهلوگیری در مدار ماه “، چن به خبرگزاری فرانسه گفت.
جدیدترین کاوشگر Chang’e-5 در میان اهداف جاه طلبانه تعیین شده توسط پکن است که شامل ایجاد یک موشک فوق العاده قدرتمند با توانایی تحویل محموله های سنگین تر از آن شرکت های موشکی خصوصی ناسا و SpaceX می تواند اداره کند ، یک پایگاه ماه ، یک ایستگاه فضایی با خدمه دائمی و یک مریخ مریخ نورد