کره شمالی: ماهواره جاسوسی کره شمالی “در دریا سقوط کرد” و قول داد که دومین پرتاب را “در اسرع وقت” انجام دهد.

سئول: یک ماهواره جاسوسی نظامی که توسط کره شمالی به گزارش خبرگزاری یونهاپ، اوایل روز به دلیل مشکل موتور در دریای زرد سقوط کرد و قصد دارد “در اسرع وقت” دومین پرتاب خود را انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری مرکزی کره (KCNAکره شمالی در ساعت 6:27 صبح (به وقت محلی) “Malligyong-1″، ماهواره شناسایی نظامی را که بر روی یک موشک نوع جدید به نام “Chollima-1” نصب شده بود، در ایستگاه پرتاب موشک خود در ساحل غربی پرتاب کرد.
KCNA در یک ارسال انگلیسی زبان گفت: موشک حامل “پس از از دست دادن نیروی رانش به دلیل راه اندازی غیرعادی موتور مرحله دوم پس از جدا شدن مرحله اول در طول پرواز عادی” در دریای زرد سقوط کرد.
در گزارش KCNA به نقل از سخنگوی آژانس توسعه فضایی دولتی آمده است که این شکست به دلیل “قابلیت اطمینان و پایداری سیستم موتور نوع جدید و ویژگی ناپایدار سوخت مورد استفاده است.”
کره شمالی همچنین اعلام کرد که ایرادات جدی که در آخرین پرتاب ماهواره پدیدار شده است را به طور کامل بررسی خواهد کرد و اقدامات لازم را برای غلبه بر آنها انجام خواهد داد و متعهد شد “پرتاب دوم را در اسرع وقت از طریق آزمایش های قطعات مختلف انجام دهد.”
کره جنوبی و ژاپن هر دو با صدور هشدارهای اضطراری به ساکنان توصیه کردند در صورت حضور در بیرون از خانه، در داخل خانه پناه بگیرند.
ژاپن موشک کره شمالی را “موشک بالستیک احتمالی” نامید اخبار کیودو به نقل از وزارت دفاع ژاپن
به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA)، رهبر کره شمالی کیم جونگ اون به آژانس فضایی کشورش دستور داد تا مقدمات پرتاب اولین ماهواره شناسایی نظامی پیونگ یانگ را نهایی کند.
پیونگ یانگ گارد ساحلی ژاپن را از سه منطقه خطر دریایی که ممکن است از روز چهارشنبه در آنها سقوط کند، هشدار داد، دو منطقه در غرب شبه جزیره کره و یکی در شرق فیلیپین. به گزارش کیودو نیوز، همه این مناطق در محدوده اقتصادی انحصاری ژاپن نیستند.
«ری پیونگ چول»، نایب رئیس کمیسیون مرکزی نظامی حزب کارگران کره، روز دوشنبه گفت: «ماهواره اکتشافی نظامی کره شمالی برای ردیابی، نظارت، تبعیض، کنترل و مقابله پیشاپیش در زمان واقعی خطرناک ضروری است. اقدامات نظامی ایالات متحده و نیروهای دست نشانده آن».
به گزارش کیودو نیوز، ری به “اقدامات نظامی بی پروا” ایالات متحده و کره جنوبی اشاره کرد و به KCNA گفت: “ما به طور پیوسته نیاز به گسترش وسایل شناسایی و اطلاعات و بهبود تسلیحات مختلف دفاعی و تهاجمی را احساس می کنیم.”
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، ضمن تاکید بر اینکه ژاپن پرتاب موشک حامل ماهواره‌ای معادل آزمایش موشک بالستیک را بر اساس سابقه تاریخی می‌داند، هشدار داد که اجرای این طرح مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.
تحریم هایی علیه کره شمالی به دلیل اقدامات مرتبط با تسلیحات آن بر اساس قطعنامه های سازمان ملل اعمال شده است.
به گزارش کیودو نیوز، پیونگ یانگ که سال گذشته 37 بار موشک پرتاب کرد، به پرتاب موشک های بالستیک در سال جاری ادامه داد و این ظن را به وجود آورد که کره شمالی در حال برنامه ریزی برای هشتمین آزمایش هسته ای خود در آینده نزدیک است.