کره شمالی می گوید اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود را در ماه ژوئن به فضا پرتاب خواهد کرد

سئول: کره شمالی رسانه دولتی KCNA روز سه شنبه گزارش داد که اولین ماهواره شناسایی نظامی خود را در ماه ژوئن برای نظارت بر فعالیت های نظامی ایالات متحده پرتاب خواهد کرد.
در بیانیه ای که خبرگزاری KCNA منتشر کرد، ری پیونگ چولنایب رئیس کمیسیون مرکزی نظامی حزب حاکم کارگران، تمرینات نظامی مشترک ایالات متحده و کره جنوبی را به عنوان آشکارا “جاه طلبی بی پروا برای تجاوز” نشان می دهد.
نیروهای ایالات متحده و کره جنوبی در ماه‌های اخیر تمرین‌های آموزشی مختلفی را انجام داده‌اند، از جمله آنچه به گفته آن‌ها بزرگ‌ترین تمرین‌های مشترک شلیک در هفته گذشته بوده است، پس از اینکه بسیاری از رزمایش‌ها در بحبوحه محدودیت‌های کووید-19 و امید به تلاش‌های دیپلماتیک با کره شمالی کاهش یافت.
ری کره شمالی گفت که این رزمایش ها مستلزم داشتن ابزاری برای جمع آوری اطلاعات در مورد اقدامات نظامی دشمن در زمان واقعی، پیونگ یانگ است.
ری در این بیانیه گفت: «ما تهدیدهای حال و آینده را به طور جامع در نظر خواهیم گرفت و فعالیت‌های جامع‌تری را برای تقویت بازدارنده‌های جنگی فراگیر و عملی انجام خواهیم داد.»
کره شمالی مجهز به سلاح هسته ای اعلام کرد که توسعه اولین ماهواره جاسوسی نظامی و رهبر خود را تکمیل کرده است کیم جونگ اون آماده سازی نهایی برای پرتاب را تایید کرده است.
در این بیانیه تاریخ دقیق پرتاب مشخص نشده است، اما کره شمالی ژاپن را از پرتاب برنامه ریزی شده بین 31 می تا 11 ژوئن مطلع کرده است که باعث شد توکیو سامانه دفاع موشکی بالستیک خود را در حالت آماده باش قرار دهد.
ژاپن گفته است که هر موشکی را که قلمرو این کشور را تهدید کند، ساقط خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ژاپن گفت: پرتاب‌های ماهواره (کره شمالی) دارای فناوری‌هایی هستند که تقریباً مشابه و سازگار با موشک‌های بالستیک هستند و صرف‌نظر از نامی که کره شمالی استفاده می‌کند، ما معتقدیم ماهواره‌ای که برای این زمان برنامه‌ریزی شده است از فناوری موشک‌های بالستیک نیز استفاده می‌کند. منشی کابینه هیروکازو ماتسونو روز سه شنبه گفت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت هرگونه پرتاب کره شمالی که از فناوری موشک های بالستیک استفاده می کند، از جمله موشک هایی که برای قرار دادن ماهواره در مدار استفاده می شود، قطعنامه های متعدد سازمان ملل را نقض می کند.
این پرتاب جدیدترین پرتاب کره شمالی در یک سری پرتاب موشک و آزمایش تسلیحات، از جمله یکی از موشک های بالستیک قاره پیما جدید با سوخت جامد در ماه گذشته است.
تحلیلگران می گویند این ماهواره قابلیت نظارت کره شمالی را بهبود می بخشد و این امکان را برای آن فراهم می کند تا در صورت وقوع جنگ به اهدافی با دقت بیشتری حمله کند.