کره شمالی: کره شمالی می گوید ICBM جدید سوخت جامد را آزمایش کرده است و نسبت به وحشت “افراطی” هشدار داد

سئول: کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد جدید (ICBM) را آزمایش کرده است، توسعه ای که برای «تقویت ریشه ای» نیروهایش تنظیم شده است، که به گفته کارشناسان، پرتاب موشک را بدون هشدار کمی تسهیل می کند.
رهبر کیم جونگ اون آزمایش روز پنجشنبه را هدایت کرد و هشدار داد که این امر باعث می شود دشمنان “بحران امنیتی واضح تری را تجربه کنند و دائماً با انجام اقدامات متقابل مرگبار و تهاجمی تا زمانی که تفکرات بی منطق و اقدامات بی پروا خود را رها کنند، نگرانی و وحشت شدیدی را به آنها وارد می کند.” شمال رسانه دولتی کره اعلام کرد.
تحلیلگران می گویند این اولین استفاده کره شمالی از پیشران جامد در موشک های بالستیک میان برد یا قاره پیما است که وظیفه کلیدی برای استقرار سریعتر موشک ها در طول جنگ است.
وزارت دفاع کره جنوبی گفت کره شمالی همچنان در حال توسعه این سلاح است و برای تسلط بر این فناوری به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد که نشان می دهد پیونگ یانگ ممکن است آزمایش های بیشتری انجام دهد.
رسانه دولتی کره شمالی KCNA عکس هایی از کیم در حال تماشای پرتاب را با همراهی همسر، خواهر و دخترش و موشک پوشانده شده با شبکه های استتار روی یک پرتابگر متحرک منتشر کرد. یک ویدئوی رسانه دولتی نشان داد که موشک هواسونگ-18 از یک لوله پرتاب منفجر شد و ابری از دود ایجاد کرد.
KCNA با استفاده از حروف اول گفت: توسعه هواسونگ-18 “به طور گسترده مولفه های بازدارندگی استراتژیک کره شمالی را اصلاح خواهد کرد، اثربخشی موضع ضدحمله هسته ای آن را به طور اساسی ارتقا می دهد و تغییری در عملی بودن استراتژی نظامی تهاجمی آن ایجاد می کند.” نام رسمی کشور
وزارت دفاع سئول گفت که کره جنوبی و نیروی هوایی آمریکا ساعاتی پس از این گزارش رزمایش هایی را برگزار کردند که شامل بمب افکن های آمریکایی B-52H بود که به جت های جنگنده F-35A، F-15 و F-16 ملحق شدند.
این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: با استقرار دارایی های استراتژیک ایالات متحده با فراوانی و شدت بیشتر، دو کشور به نشان دادن اراده قوی اتحاد خود مبنی بر اینکه هرگز هیچ حمله هسته ای از سوی کره شمالی را تحمل نخواهیم کرد، ادامه خواهند داد.
کره شمالی از مانورهای نظامی مشترک اخیر آمریکا و کره جنوبی به عنوان تشدید تنش ها انتقاد کرده و در ماه های گذشته آزمایش های تسلیحاتی را افزایش داده است.
تست های بیشتر؟
بیشتر موشک‌های بالستیک کره شمالی از سوخت مایع استفاده می‌کنند که نیاز به بارگیری پیشرانه در محل پرتاب آنها دارد – فرآیندی زمان‌بر و خطرناک.
آنکیت پاندا، کارشناس ارشد ایالات متحده می گوید: «برای هر کشوری که از نیروهای هسته ای موشکی در مقیاس بزرگ استفاده می کند، موشک های سوخت جامد یک قابلیت فوق العاده مطلوب هستند، زیرا نیازی به سوخت رسانی فوری قبل از استفاده ندارند.» بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی. این قابلیت ها در زمان بحران بسیار پاسخگوتر هستند.»
پاندا گفت که کره شمالی به احتمال زیاد برخی از سیستم های سوخت مایع را حفظ خواهد کرد که محاسبات ایالات متحده و متحدانش را در طول یک درگیری پیچیده می کند.
وان ون دیپن، کارشناس سابق تسلیحات دولت ایالات متحده که اکنون با پروژه 38 شمالی کار می کند، گفت که موشک های سوخت جامد برای عملیات آسان تر و ایمن تر هستند و به حمایت لجستیکی کمتری نیاز دارند – شناسایی آنها را سخت تر و نسبت به مایعات دوام بیشتری دارند.
کره شمالی اولین بار پس از آزمایش یک موتور سوخت جامد با رانش بالا در ماه دسامبر، در خلال رژه نظامی در ماه فوریه، یک ICBM جدید سوخت جامد را به نمایش گذاشت.
تحلیلگران گفتند که ایالات متحده می تواند بین پرتاب سوخت جامد یا مایع با ماهواره های هشدار دهنده که می توانند تفاوت ها در داده های فروسرخ تولید شده توسط انواع مختلف موشک را تشخیص دهند، تعیین کند.
آخرین پرتاب چند روز پس از آن صورت گرفت که کیم خواستار تقویت بازدارندگی جنگ به شیوه‌ای «عملی‌تر و تهاجمی‌تر» برای مقابله با آنچه کره شمالی با اقدامات تجاوزکارانه ایالات متحده می‌خواند، انجام شد.
به گفته مقامات، این موشک که از نزدیکی پیونگ یانگ شلیک شد، حدود 1000 کیلومتر (620 مایل) پرواز کرد و سپس در آب های شرق کره شمالی فرود آمد. کره شمالی اعلام کرد که این آزمایش هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه آن ایجاد نمی کند.
یک مقام نظامی کره جنوبی گفت حداکثر ارتفاع این موشک کمتر از 6000 کیلومتر بوده که اوج برخی از آزمایش های رکوردشکنی سال گذشته است.
کیم دونگ یوپ، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی، گفت: «کره شمالی می‌توانست روی جمع‌آوری داده‌های لازم برای بررسی ویژگی‌هایش در مراحل مختلف تمرکز کند تا با سرعت کامل در اولین پرتاب. از آنجایی که این آزمایشی بود که الگوی پرواز عادی خود را نشان نداد، کره شمالی احتمالاً آزمایش‌های بیشتری را انجام خواهد داد.»