کلمه سال 2020 آکسفورد؟ خوب ، این بی سابقه است

سالانه Oxford Languages کلمه از سال معمولا ادای احترام به خلاقیت پروتئین از انگلیسی و واقعیت تغییر زبان مداوم، توجه ویژه ای را بر روی نئولوژی های ستیزه جویانه مانند “سلفی” ، “vape” و “دوست نداشتن” ایجاد می کند.
مطمئناً ، همه این نیست تفریح ​​واژه نامه نویسی و خوشحال 2017 شاهد پیروزی “سمی” بود. سال گذشته ، “اورژانس آب و هوا” برنده شد.
اما پس از آن 2020 آمد ، و شما می دانید چه.
امسال، آکسفورد زبانها ، ناشر آکسفورد دیکشنری انگلیسی ، انتخاب یک آهنگ را فراموش کرده است کلمه به نفع برجسته کردن اثر زبانی سریع و ناگهانی همه گیر ویروس کرونا در انگلیسی.
کاترین کانر مارتین ، رئیس محصول این شرکت ، در مصاحبه ای گفت: “آنچه متمایزترین تیم در سال 2020 بود ، مقیاس گسترده و دامنه تغییر بود.” “این رویداد در سطح جهانی تجربه شده و ماهیتاً نحوه بیان هر چیز دیگری را که امسال اتفاق افتاده تغییر داده است.”
کلمه سال براساس شواهد استفاده از استخراج شده است آکسفوردمجموعه ای که بیش از 11 میلیارد کلمه به طور مداوم به روز می شود ، جمع آوری شده از منابع خبری در سراسر جهان انگلیسی زبان است. منظور از این انتخاب “انعکاس اخلاق ، خلق و خو یا مشغله ها” سال قبل است ، در حالی که “دارای پتانسیل ماندگار به عنوان اصطلاح فرهنگی است”.
گزارش 2020 برخی از سکه های جدید سریع را برجسته می کند ، مانند “Blursday” (که نحوه ترکیب هفته را با هم نشان می دهد) ، “covidiots” (شما می دانید چه کسی هستید) و “Doomscrolling” (چه کسی ، من؟). اما بیشتر ، این موضوع تأکید می کند که چگونه همه گیر بر مکالمات عمومی کاملاً مسلط است و تقریباً یک شبه واژگان جمعی جدیدی به ما می دهد.
برای مبتدیان “همه گیری” را در نظر بگیرید: استفاده از این اصطلاح از سال گذشته بیش از 57،000٪ افزایش یافته است. “ویروس کرونا” – a کلمه در سال 1968 ابداع شد ، اما تا این سال خارج از زمینه های پزشکی مورد استفاده کمی قرار گرفت – همچنین افزایش یافت و از کلمات موضوعی پراکنده جدا شد.
در ماه ژانویه ، این گردن و گردن با “استیضاح” بود ، سپس به دلیل اقدامات علیه رئیس جمهور دونالد ترامپ افزایش یافت. اما تا آوریل ، “ویروس کرونا” به یکی از رایج ترین اسامی در انگلیسی تبدیل شده است که حتی از سگهای سخت مانند “زمان” پیشی می گیرد.
و این ، مارتین گفت ، بسیار غیر معمول است ، شاید حتی بی سابقه باشد (مورد دیگر) کلمهبه هر حال ، طبق گزارش ، استفاده از آنها افزایش یافته است). معمولاً وقتی موضوعی است کلمه موج می زند ، او گفت ، “این نسبت به سایر کلمات موضوعی رایج تر می شود ، اما نه نسبت به کلماتی که همه ما تمام وقت به انگلیسی می گوییم.”
آکسفورد این گزارش همچنین کلمات و عبارات مربوط به عدالت اجتماعی را برجسته می کند ، از جمله “زندگی سیاه و سفید” ، “نوزدهم” ، “از استعمار” و “اتحاد” ، برخی از آنها از اواخر ماه مه به طور چشمگیری افزایش یافت ، در میان اعتراضات پس از قتل جورج فلوید در بازداشت پلیس اما این افزایش ها اگرچه قابل توجه بود ، اما به هیچ وجه نزدیک به اصطلاحات مربوط به همه گیری نبود.
و ممکن است همه گیری در واقع از فراوانی کلمات موضوعی دیگر کاسته باشد. سال گذشته ، آکسفورد لیست کوتاه مربوط به اقلیم را منتشر کرد که در راس آن “شرایط اضطراری آب و هوا” است. اما در ماه مارس ، همزمان با همه گیر شدن همه گیر ، فرکانس آن کلمه “آب و هوا” به طور ناگهانی تقریباً 50٪ سقوط کرد.
(از آن زمان استفاده از آن کمی برگشت و گزارش همچنین ظهور برخی اصطلاحات جدید مربوط به آب و هوا ، مانند “آنتروپوز” را ارائه داد که در مقاله ای در ژورنال Nature در ماه ژوئن برای توصیف کاهش شدید ناگهانی تحرک انسان ، و تأثیر بر جهان طبیعی.)
همه گیری ، اصطلاحات بهداشت عمومی یک بار مبهم مانند “فاصله اجتماعی” یا “مسطح کردن منحنی” را به اصطلاحات خانگی تبدیل کرد و کلمات و عباراتی مانند “قفل کردن” و “ماندن در خانه” را معمول کرد. با ظرافت بیشتری ، این همچنین الگوی استفاده از کلمات کلیدی مانند “از راه دور” و “از راه دور” را تغییر داد.
پیش از این ، متداول ترین همبستگی ها (همانطور که لغت نامه نویسان کلماتی را می خوانند که بیشترین ترکیب را دارند) “از راه دور” “دهکده” ، “جزیره” و “کنترل” بودند. امسال مارتین گفت ، آنها “در حال یادگیری” ، “کار” و “نیروی کار” هستند.
آکسفورد این گزارش همچنین بر افزایش استفاده از “حضوری” ، غالباً در علامت های اختصاری ، اشاره دارد ، زیرا لغت نامه نویسان اصطلاح جدیدی را برای یک چیز موجود ذکر می کنند که نسخه اصلی را از نوع جدید متمایز می کند. (به عنوان مثال: “خط زمین” یا “پوشک پارچه ای”) در سال 2020 ، تعیین رای گیری “حضوری” ، یادگیری ، عبادت و غیره به طور فزاینده ای ضروری شد.
بسیاری از سال ها ، بسیاری از سرگرم کننده است آکسفوردلیست کوتاه از portmanteaus است ، یا کلمات مخلوط مانند “mansplain” یا “broflake” است. اما در این سال ، حتی نوشناسی ها نیز کمی خوش بین بودند. برای هر “کوویدیوت” و “بلورسدی” یک “بیماری دو قلبی” (همزمانی دو بیماری همه گیر) و یک “بیماری مodثر” (انفجار اضطراب آور اطلاعات مربوط به بیماری همه گیر) وجود داشت.
بنابراین … آیا منصفانه است که بگوییم در سال 2020 ، حتی کلمات نیز به نوعی وحشتناک بودند؟
مارتین از اینقدر منفی باطل شد. اما او به نوستالژی روزهای سکه های بازیگوش ، جرات-قرار دادن-آن-در-فرهنگ-نامه-دیکشنری مانند “لومسکسوال” ، از آکسفوردلیست کوتاه 2015.
وی اظهار امیدواری کرد که 2021 “کلمات مثبت و سرگرم کننده دیگری به ارمغان بیاورد که به نظر نمی رسید سنگین وزن جهان را بر دوش آنها بگذارد.”