کیم جونگ اون دستور پرتاب اولین ماهواره جاسوسی کره شمالی را صادر کرد

سئول: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفت این کشور ساخت اولین خود را به پایان رسانده است ماهواره جاسوسی نظامی رسانه های دولتی روز چهارشنبه گفتند و برای راه اندازی آن چراغ سبز نشان دادند.
گزارش تکمیل آن حدود یک هفته پس از آن منتشر شد که پیونگ یانگ سوخت جامد جدیدی را راه اندازی کرد. موشک بالستیک قاره پیما، یک پیشرفت بزرگ در برنامه های تسلیحات ممنوعه آن است.
تحلیلگران گفته اند که بین توسعه موشک های ICBM و قابلیت های پرتاب فضایی همپوشانی فن آوری قابل توجهی وجود دارد.
خبرگزاری رسمی مرکزی کره (KCNA) گزارش داد که کیم روز سه‌شنبه دستورالعمل‌هایی را ارائه کرد تا «اطمینان حاصل شود که ماهواره شناسایی نظامی شماره 1 که تا آوریل تکمیل شد، در تاریخ برنامه‌ریزی‌شده پرتاب می‌شود».
او همچنین در جریان بازدید از اداره ملی توسعه هوافضای کره شمالی در روز سه‌شنبه، از کارکنان خواست تا «قابلیت جمع‌آوری اطلاعات ماهواره‌ای را با استقرار چندین ماهواره شناسایی در مدارهای مختلف پشت سر هم ایجاد کنند».
تصاویر رسانه های دولتی کیم را در حال بازدید از آژانس فضایی با دخترش نشان می دهد. مواردی که او در حال بازرسی بود و همچنین نمودارها و دیگر نمایشگرهای دیواری در برخی از تصاویر محو شده بودند.
توسعه یک ماهواره شناسایی نظامی یکی از پروژه های دفاعی کلیدی بود که کیم در سال 2021 ترسیم کرد.
روز سه‌شنبه، او گفت که دستیابی به این فناوری شناسایی به دلیل آنچه که او به‌عنوان تهدید و تجاوز از سوی ایالات متحده و کره جنوبی توصیف می‌کند، «وظیفه اصلی است که باید به طور ضروری انجام شود».
در دسامبر 2022، کره شمالی اعلام کرد که یک “آزمایش مرحله نهایی مهم” برای توسعه یک ماهواره جاسوسی انجام داده است که گفت تا آوریل سال جاری به پایان خواهد رسید.
در آن زمان، کارشناسان در کره جنوبی به سرعت در مورد نتایج تردید کردند و گفتند که کیفیت تصاویر سیاه و سفید منتشر شده توسط کره شمالی – که ظاهراً از یک ماهواره گرفته شده است – ضعیف است.
پیونگ یانگ تاریخ پرتابی را ارائه نکرده است، اگرچه کیم روز سه شنبه گفت که ماهواره “در تاریخ برنامه ریزی شده” ارسال خواهد شد.
آن چان ایل، پژوهشگر فراری که مؤسسه جهانی مطالعات کره شمالی را اداره می‌کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «به نظر می‌رسد کره شمالی در حال حاضر ماهواره نمادین خود را پرتاب خواهد کرد و به تدریج آن را ارتقا خواهد داد».
اگر چین و روسیه از فناوری پیشرفته پشتیبانی نکنند، انجام جاسوسی با فناوری خود کره شمالی دشوار خواهد بود.»
یانگ مو جین، رئیس دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول گفت، با این حال، آخرین اعلامیه باید جدی گرفته شود.
“از آنجا که ماهواره های شناسایی کره شمالی او به خبرگزاری فرانسه گفت که عامل مهمی در صورت حمله پیشگیرانه هسته ای هستند، آنها تهدید قابل توجهی برای جنوب هستند.
کره شمالی سال گذشته خود را یک قدرت هسته‌ای «غیرقابل بازگشت» اعلام کرد و عملاً به احتمال مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای پایان داد.
واشنگتن و سئول در واکنش به این اقدام، مانورهای نظامی مشترکی را با جت های رادارگریز پیشرفته و دارایی های استراتژیک برجسته ایالات متحده برگزار کرده اند.
کره شمالی این گونه رزمایش ها را تمرینی برای تهاجم می داند و هفته گذشته آن ها را به عنوان مانورهای «دیوانه وار» «شبیه سازی یک جنگ همه جانبه علیه» پیونگ یانگ توصیف کرد.