گرما باقی می ماند: زمین به ششمین سال گرم ترین سال تاریخ رسید

نیویورک: بر اساس چندین اندازه گیری دمایی که به تازگی منتشر شده است، زمین در سال 2021 به ششمین سال گرم ترین سال ثبت رسیده است.
و دانشمندان می گویند که سال فوق العاده گرم بخشی از روند گرمایش طولانی مدت است که نشانه هایی از شتاب را نشان می دهد.
دو آژانس علمی ایالات متحده – ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی – و یک گروه اندازه گیری خصوصی محاسبات خود را برای دمای جهانی سال گذشته در روز پنجشنبه منتشر کردند و همه گفتند که فاصله زیادی با سال های فوق گرم 2016 و 2020 نداشته است.
شش محاسبه مختلف نشان داد که سال 2021 بین پنجمین و هفتمین سال گرم ترین سال از اواخر دهه 1800 بوده است. ناسا اعلام کرد که سال 2021 با سال 2018 برای ششمین گرم ترین سال برابری کرد، در حالی که NOAA سال گذشته را به تنهایی در رتبه ششم قرار داده است، پیش از سال 2018.
دانشمندان می‌گویند که خنک‌کننده طبیعی بخش‌هایی از اقیانوس آرام مرکزی که الگوهای آب‌وهوا را در سطح جهانی تغییر می‌دهد و آب سرد عمیق اقیانوس را به سطح می‌آورد، دمای جهانی را کاهش داد درست همانطور که طرف دیگر آن، ال نینو، آن را در سال 2016 افزایش داد.
با این حال، آنها گفتند سال 2021 گرم ترین سال لانینا در تاریخ ثبت شده است و این سال نشان دهنده کاهش تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان نیست، بلکه همان گرما را بیشتر می کند.
زیک هاسفادر، دانشمند آب و هوا از گروه نظارت بر زمین برکلی که همچنین رتبه 2021 را در رتبه بندی سال 2021 به دست آورده است، گفت: «بنابراین آنقدر که گرم ترین رکورد ثبت شده است، چندان تسلط بر سرفصل ها نیست، اما چند سال دیگر فرصت دهید تا شاهد یکی دیگر از این رکوردها باشیم». ششمین داغ ترین این یک روند بلندمدت است و یک راهپیمایی تسلیم ناپذیر به سمت بالا است.»
گاوین اشمیت، دانشمند آب و هوا که سرپرستی تیم دمایی ناسا را ​​بر عهده دارد، گفت: “روند طولانی مدت بسیار بسیار واضح است. و این به خاطر ماست. و تا زمانی که افزایش میزان دی اکسید کربن در جو را متوقف نکنیم، از بین نخواهد رفت. “
داده های ناسا و NOAA بر این عقیده هستند که هشت سال گذشته هشت سال گرم ترین سال های ثبت شده بوده است. داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که دمای کره زمین که در یک دوره 10 ساله برای از بین بردن تغییرات طبیعی محاسبه می‌شود، تقریباً 2 درجه (1.1 درجه سانتیگراد) گرمتر از 140 سال پیش است.
سایر اندازه‌گیری‌های سال 2021 توسط آژانس هواشناسی ژاپن و اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای توسط سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک در اروپا و دانشگاه آلاباما در هانتسویل انجام شد.
حدود هشت تا 10 سال پیش چنان جهش مشخصی در دما وجود داشت که دانشمندان شروع به بررسی این موضوع کردند که آیا افزایش دما در حال افزایش است یا خیر. هم اشمیت و هم هاسفادر گفتند که نشانه‌های اولیه به آن اشاره می‌کنند، اما سخت است که به طور قطعی بدانیم.
اشمیت در مصاحبه ای گفت: “من فکر می کنم می توانید شتاب را ببینید، اما اینکه آیا از نظر آماری قوی است یا خیر، کاملاً مشخص نیست.” “اگر فقط به 10 سال گذشته نگاه کنید، چه تعداد از آنها بسیار بالاتر از خط روند 10 سال گذشته هستند؟ تقریباً همه آنها.”
بر اساس گزارش NOAA، میانگین دمای جهانی در سال گذشته 58.5 درجه (14.7 سانتیگراد) بود. در سال 1988، جیمز هنسن، دانشمند ارشد وقت ناسا، زمانی که در کنگره درباره گرم شدن کره زمین در سالی که گرم ترین سال ثبت شده در آن زمان بود شهادت داد، تیتر خبرها شد. اکنون، دمای 57.7 درجه (14.3 درجه سانتیگراد) سال 1988 به عنوان بیست و هشتمین سال گرمترین سال در تاریخ ثبت شده است.
بر اساس گزارش برکلی ارث، سال گذشته 1.8 میلیارد نفر در 25 کشور آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه، گرم ترین سال های خود را از جمله چین، نیجریه، بنگلادش، ایران، میانمار و کره جنوبی داشتند.
بر اساس یک مطالعه جدید جداگانه، اعماق اقیانوس، جایی که بیشترین گرما در دریاها ذخیره می شود، همچنین رکورد گرما را در سال 2021 به ثبت رساند.
گرمایش اقیانوس‌ها، جدای از اینکه باعث سفید شدن مرجان‌ها و تهدید زندگی دریاها و جمعیت ماهی‌ها می‌شود که تقریباً 25 درصد از پروتئین دریافتی خود را در سطح جهان به آنها متکی هستیم، قفسه‌های یخی قطب جنوب را بی‌ثبات می‌کند و اگر اقدامی نکنیم، سطح دریاها را افزایش می‌دهد. مایکل مان، یکی از نویسندگان این مطالعه، دانشمند اقلیم دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، گفت.
آخرین باری که زمین بر اساس محاسبات NOAA یا ناسا سالی سردتر از حد معمول داشته است، سال 1976 بوده است. این بدان معناست که 69 درصد از مردم این سیاره – بیش از 5 میلیارد نفر زیر 45 سال – هرگز چنین سالی را بر اساس داده های سازمان ملل تجربه نکرده اند. .
کتی دلو، 39 ساله، اقلیم شناس ایالت کارولینای شمالی، که بخشی از گزارش های جدید نبود، اما گفت که آنها منطقی هستند، گفت: “من فقط در جهانی گرم زندگی کرده ام و آرزو می کنم که نسل های جوان مجبور نباشند همین را بگویند. لازم نیست اینطور باشد.”