39 کشته پس از طوفان در فیلیپین ، آب زیاد و گل و لای را ترک کرد

مانیلا: پس از طوفان که باعث جاری شدن طغیان شدید در طوفان شد و باعث فرار مردم به پشت بام ها شد و حداقل 39 نفر کشته شد ، گل و آوار ضخیم بسیاری از روستاهای اطراف پایتخت فیلیپین را در روز جمعه پوشاند.
هزاران نفر نجات یافته اند ، گرچه آبها عمدتا عقب مانده اند. ارتش مردم را در جاهایی که آب در آنها زیاد بود نجات می داد.
ژنرال گیلبرت گپای ، رئیس ستاد ارتش ، در یک نشست اضطراری با مقامات مقابله با حوادث گفت: وسایل نقلیه حمله دوزیست که معمولاً در عملیات ضد شورشی استفاده می شوند ، برای کارهای نجات مستقر شدند.
گپای گفت: “ما همچنان به دنبال مفقودین خواهیم بود و در ارزیابی خسارت کمک خواهیم کرد.” وی از 39 مورد فوت و 32 نفر دیگر مفقود شده خبر داد.
توفان وامکو از شمال عبور کرد مانیل بین بولاکان و پامپانگا استانها یکشنبه چهارشنبه و اوایل پنجشنبه ، تیرهای درختان و درختان را سرنگون کرده و به خانه ها آسیب می رسانند.
بیش از 350،000 نفر برای ایمنی تخلیه شده اند ، عمدتا ساکنان قبل از برخورد توفان از مناطق آسیب پذیر ساحلی و کم ارتفاع فرار می کنند. پلیس ملی فیلیپین گفت که بیش از 100000 نفر نجات یافته اند ، از جمله 41000 نفر در منطقه پایتخت.
حداقل 3.8 میلیون خانوار در کلانشهر مانیل و استانهای اطراف آن برق را از دست دادند ، اما خدمه برق را در بسیاری از مناطق برقرار کردند و انتظار می رفت که برق در حدود سه روز به طور کامل برقرار شود. ادارات دولتی جمعه تعطیل و کلاسها برای مدارس دولتی تعلیق شد
وامکو ضربه زد فیلیپین در پاشنه طوفان گونی، یکی از قوی ترین توفان های جهان در سال جاری که منجر به کشته یا مفقود شدن بیش از 30 نفر شد و 270،000 خانه را خراب یا تخریب کرد. ده ها هزار نفر آواره مانده اند.
فیلیپین هر ساله مورد 20 طوفان و طوفان گرمسیری قرار می گیرد و همچنین دارای گسل های لرزه ای و آتشفشان فعال است و این کشور را به یکی از کشورهای مستعد فاجعه تبدیل کرده است.