“Lockdown” واژه نامه واژه نامه کالینز سال است

لندن: دیکشنری کالینز روز سه شنبه گفت که “قفل کردن” کلمه سال آن در سال 2020 پس از افزایش چشمگیر استفاده در طول گسترش Covid-19 است.
لغت نامه نویسان گفتند كه آنها این كلمه را انتخاب كرده اند زیرا این واژه مترادف با تجربه جمعیت در سرتاسر جهان بوده است زیرا دولت ها به دنبال كنترل شیوع ویروس كرونا هستند.
ناشران هارپر کالینز گفت: “این یک تجربه وحدت بخش برای میلیاردها نفر در سراسر جهان است ، که به طور مشترک باید نقش خود را در مبارزه با گسترش COVID-19 بازی کنند.”
کالینز بیش از یک چهارم میلیون مورد “قفل” را در طول سال 2020 ثبت کرد ، در حالی که فقط 4000 مورد در سال قبل بود.
به دلیل روشی که همه گیری در استفاده روزمره از زبان تأثیر گذاشته است ، شش کلمه از 10 کلمه کالینز در سال 2020 مربوط به بحران جهانی بهداشت است.
“ویروس کرونا” ، “فاصله اجتماعی” ، “خود منزوی کردن” و “خزیدن” و همچنین “قفل کردن” و “کارگر اصلی” در لیست طولانی 10 کلمه ای سال قرار گرفتند.
“کارگر اصلی” به تنهایی شاهد افزایش 60 برابری در استفاده بوده است که نشان دهنده اهمیتی است که امسال به حرفه هایی داده شده است که برای جامعه ضروری است.
هلن نیوستد ، مشاور زبان در کالینز ، گفت: “سال 2020 تحت سلطه همه گیر جهانی قرار دارد.”
“Lockdown بر نحوه کار ، مطالعه ، خرید و معاشرت ما تأثیر گذاشته است.
“با ورود بسیاری از کشورها به قفل دوم ، این یک کلمه از سال نیست که بتواند آن را جشن بگیرد اما شاید یک کشور باشد که سال را برای اکثر کشورهای جهان خلاصه می کند.”
کالینز “قفل” را “اعمال محدودیت های شدید در سفر ، تعامل اجتماعی و دسترسی به فضاهای عمومی” تعریف می کند.
طبق فرهنگ لغت ، ویروس کرونا: “هر یک از گروه ویروس های حاوی RNA است که می تواند باعث بیماری های عفونی دستگاه تنفسی ، از جمله COVID-19 شود.”
تحولات مهم اجتماعی و سیاسی فراتر از ویروس نیز در این لیست که قبلاً به نسخه های آنلاین فرهنگ لغت انگلیسی راه یافته است ، منعکس شده است.
موجی از اعتراضات زندگی سیاه پوستان مهم است ، که منجر به مرگ پلیس آمریكا در بازداشت جورج فلوید سیاه پوست غیر مسلح شد ، در سراسر جهان گسترش یافت و آگاهی جدیدی از این جنبش به وجود آورد.
علامت اختصاری “BLM” که اغلب به عنوان هشتگ در شبکه های اجتماعی استفاده می شود ، در مکالمات و گزارش ها به دنبال اعتراضات به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت و افزایش استفاده 581 درصدی توسط کالینز را به ثبت رساند.
رسانه های اجتماعی مرتباً کلمات جدیدی را برای فرهنگ لغت بیان می کنند.
در این سال ، کالینز “TikToker” را قرار داده است که کسی را توصیف می کند که در پلت فرم رسانه های اجتماعی TikTok مطالب را به اشتراک می گذارد.
“Mukbang” ، که به روند کره جنوبی در مورد خوردن مقادیر زیادی غذا توسط وبلاگ نویسان ویدیویی برای پیروان خود اشاره دارد ، نیز در این لیست قرار گرفته است.
خانواده سلطنتی انگلستان در لیست نهایی در سال 2020 تأثیرگذار بود.
“Megxit” ، که به عقب نشینی شاهزاده هری و همسرش مگان از وظایف سلطنتی اشاره دارد ، به استفاده منظم منتقل شد.
این کلمه با الگوبرداری از “Brexit” ، که کلمه سال کالینز در سال 2016 بود ، نشان می دهد که این کلمه اکنون در فرهنگ لغت انگلیس چقدر محکم است.